Wednesday, February 23, 2011

Hati Ini Milik Siapa? (episod 3)

Setelah undian dilakukan selama beberapa hari, hampir 3/4 pembaca memilih jawapan A iaitu Hirman akan menegur Nur..
Berikut adalah sambungannya..semoga terhibur..


Hirman mula berfikiran rasional. Melihat kepada keayuan dan kejelitaan yang terdapat pada diri Nur, Hirman cukup yakin cinta suci Nur telah dimiliki oleh insan lain yang cukup bertuah. Walaupun insan tersebut bukan dirinya yang begitu mendambakan cinta Nur, Hirman tetap tidak akan berputus asa dalam mencintai Nur. Mungkin mencintai seseorang secara diam lebih baik kerana cinta yang tulus akan hadir tanpa perlu dipaksa mahupun dilafazkan.  Mungkin dirinya hanya bertepuk sebelah tangan tetapi itulah yang dinamakan cinta. Mungkin cinta perlunya pengorbanan. Dan itulah yang akan dilakukan oleh Hirman. Dia akan terus memendam perasaannya terhadap Nur dan mengambil keputusan untuk terus menyambung pengajiannya di Russia seterusnya bergelar doktor pakar.

Hanya tinggal sebulan sahaja lagi sebelum Hirman membuka lembaran baru hidupnya di Russia. Segala tempoh masa yang ada digunakannya sebaik mungkin. Dia lebih gemar menolong ayahnya di kebun dan ibunya di rumah. Mungkin semua pekerjaan itu tidak akan dapat dilakukannya nanti apabila bergelar pelajar jurusan perubatan di Russia. Dalam tempoh sebulan itu jugalah Nur semakin kerap melawat dan sedikit sebanyak menolong Mak Cik Erma. Hirman juga tidak lagi kekok untuk berbicara dengan Nur malah mereka telah menjalinkan hubungan persahabatan. Kehadiran Nur sedikit sebanyak telah mengubat luka lalu dan telah meruntuhkan tembok keegoan Hirman terhadap wanita. Kata semangat dan motivasi yang diberikan Nur kepada dirinya digunakan pakai sebagai suntikan untuk dia terus mengharumkan kampungnya dengan menjadi penduduk kampungnya yang pertama  bergelar doktor pakar.

Pada hari terakhir Hirman  di kampungnya sebelum bertolak ke Russia, Nur telah  menemaninya untuk merasai suasana kampung yang dikelilingi sawah yang tidak akan dinikmatinya untuk suatu tempoh yang lama selepas ini.  Sinaran mentari yang dilindungi kepulan awan yang  berarak tanpa tujuan ditemani lambaian pepohon kelapa dan tiupan angin yang agak sepoi-sepoi bahasa menghiasi episod indah pertemuan terakhir mereka itu. Mereka berborak dan bergelak ketawa kerana mereka sedar mungkin perpisahan pada esok hari akan diiringi tangisan air mata. Sebelum berpisah, Hirman memberanikan diri bertanyakan kepada Nur. “Kita mungkin sudah jadi kawan tapi sebenarnya saya masih tak tahu macam-macam pasal awak. Banyak sebenarnya yang saya ingin tanya tetapi saya takut sekiranya soalan-soalan tu nanti akan mengganggu privasi awak”, ucap Hirman. “Hirman, kalau tak tanya dah pandai buat anggapan sendiri, macam mana nak tahu. Saya ni seorang yang ‘open minded’. Jadi tanya saja apa yang awak nak”, Nur membalas dengan senyuman manis di bibir. “Sebenarnya...hmm...sebenarnya...awak..”, lidah Hirman kelu untuk menuturkan persoalan itu. “Apa masalahnya ni? Nak cakap pun cam tergagap ja. Tanya saja. Saya janji tak kan marah”, ucap Nur dengan lancar. “ Sebenarnya saya nak tanya. Maaflah kalau persoalan ni mungkin menyentuh hal peribadi awak”, ucap Hirman. Nur hanya mengangguk. Hirman meneruskan pertanyaannya, “ Sebenarnya awak ni masih solo ke? Atau awak sudah berpunya?”. Nur yang mendengar persoalan itu ketawa kecil lantas membuatkan Hirman tertunduk malu. “Saya solo saja. Mungkin tak ada rezeki lagi kot. Lagipun siapa la mahukan orang yang macam saya kan. Asyik bercakap saja sampai jemu orang nak dengar”, Nur menjawab diselangi ketawa kecil. Pengakuan Nur sebentar tadi telah menaikkan penghasilan adrenalin di dalam diri Hirman, menyebabkan jantungnya berdegup pantas. Bagaikan tuah di depan mata, Hirman bagaikan mahu saja mengaku bahawa dirinya begitu mendambakan cinta daripada Nur. Namun dia takut sekiranya pengakuannya akan menjejaskan hubungan persahabatan mereka.  Namun dia juga takut seandainya dia tidak akan lagi sempat melafazkan kata cintanya pada Nur selepas ini. Hirman keliru. Apa yang harus dilakukannya?

4 comments:

miss sha.da said...

for me kalu hirman nk luah, asa cm cepat sgt plak..huhu ~

mohd safwan said...

hm..nma pon cter..klu luah, mcm2 ley jd..so, dpend la..x smstinya dh luah, cter 2 akn habeh..haha

SuHaiLy azMi said...

luah nnti2 la...
biar saling tunggu..
hahahaha...
pendapat aku ja neh...

mohd safwan said...

haha..okeyh2..tp jln cter neh mgkin xkn jd sprti yg ang sgka kn..mgkin akn diselitkn unsur2 ksedihan...hehe

Post a Comment