Thursday, April 28, 2011

Persahabatan mungkin jadi Perhubungan, tapi bolehkah Perhubungan jadi Persahabatan???



Dh lama rasanya tak meng'update' blog neh...nak teruskn cter 'Hati Ini Milik Siapa' cam tak da idea lak..besa lah..tengah ketandusan idea..so, cari-cari idea nak tulis sal apa, terjumpa satu topik yang dah lama sebenarnya saya nak tanya.. PERSAHABATAN yang terjalin mungkin boleh menjurus kepada tercetusnya PERHUBUNGAN.. Tapi boleh tak PERHUBUNGAN kembali kepada PERSAHABATAN???

Hmm...kebanyakkan perhubungan dicetuskan dengan unsur persahabatan kan? ramai antara kita yang akan ambil langkah awal dengan mula berkenalan dan berkawan. Bila dah kenal hati budi masing-masing, dah tertarik dengan keistimewaan masing-masing, barulah hubungan tercetus. Ada jugak yang mula dengan adik-beradik angkat neh dan seterusnya kepada perhubungan.

Waktu perhubungan mula menguntum bunga tu, pergghh, suma rasa indah ja kan.. suma yg 'psgn' lakukan tu betul ja..tak da yang salah. dan kalau dia yang bersalah pon, pasti kita ja yang sanggup mengaku salah kita..maklumlah, tkot si dia merajuk.. bukan main masing2 jaga hati dan perasaan 'psgn2' kn...

tapi macam besalah..lautan tak sepi dari ombak, hubungan mna yang bahagia tanpa dugaan kn..ada yg berjaya 'pass' halangan tu.. dn ada juga yg terkandas di tengah jalan..bila terkandas neh, wujud masalah lain plak. ada orang kata, kembalilah ke pangkal jalan.. tapi, bolehkah kita kembali bila sesuatu tu dah terjadi lebih daripada yang sebelum neh?

Boleh tak kita kembali kepada persahabatan yang kita bina sebelum neh? pasti ada yang boleh dan ada juga yang tak boleh...kadang-kadang mesti rasa janggal juga nak brkawan dengan orang yang kita anggap lebih dari kawan kan.. ada juga yang tak bleh kembali kepada persahabatan sebab masih simpan rasa dendam pada pasangannya.. maklumlah, setelah hampir suma kasih sayang, perasaan dicurahkan, ianya hanya tinggal sebagai kenangan..bila jumpa, masing-masing rasa malu, rasa marah.. masing-masing akan salahkan pasangannya.. jadi pendek kata, memang susah lah nak kembali kepada persahabatan bila perhubungan dah terjalin...

Post ini berdasarkan pengalaman dan cerita daripada kawan-kawan..sebab ada yg mnta pndapat n juga nasihat tentang tajuk ni.. 4 me lah, its up to u..kalu korang rasa korang bley kembali kpd persahabatan, just do it.. mcm 'orang' selalu pesan, kawan biar beribu, berkasih biar satu... Kepada kawan yang pernah jadi lebih dari tu, apa kata lupakan kisah semalam dan mulakan hidup baru..anggaplah kawan(ex anda) tu baru saja anda kenal..mungkin susah tapi tak mustahil kan..

ini hanyalah pendapat saya...bagaimana dengan anda???






2 comments:

Anonymous said...

Kalau ikut pengalaman aku. Boleh je kalau nak jadi kawan semula lepas dah berpisah. Perlu tengok juga sebab berpisah tu. Adakah berpisah sebab kantoi ade pasangan lain atau memang dah tak suka. Untuk kes aku, aku berpisah untuk elakkan dari berkapel. Mula-mula memang la dia marah and benci kat aku. Tu pun sebab aku bagitau hasrat aku dengan cara yang tak betul. Aku percaya kalau masingmasing tak ego dan saling memahami boleh je jadi kawan balik. Sebab tu kalau dah berhubungan jangan terlalu taksub dengan hubungan tu sampai percaya segala janji yang pernah diikat. Kena sentiasa berpijak pada realiti. Itu lah apa yang aku rasa.
btw maaflah kalau komen panjang sangat. :D

mohd safwan said...

haha..wah..xpnah pon ang share pglman ang..n tau x, aq pnah jgk wt cm ang..tp aq dh mgkir jnji..so, smpai skrg x kwn2 dh dgn si dia tu..hehe

Post a Comment