Friday, February 18, 2011

Hati Ini Milik Siapa? (episod 2)

Setelah undian dilakukan selama beberapa hari, hampir 2/3 pembaca memilih jawapan A iaitu Hirman akan menegur Nur..
Berikut adalah sambungannya..semoga terhibur..


Perasaan ingin mengenali gadis ayu itu semakin kuat dan memberontak dalam jiwa lelaki Hirman. Tanpa mampu dibendung lagi, terpacul juga seungkap kata daripada mulut manisnya. Seungkap kata yang mencetuskan perkenalan dua insan. “Hai”, ucap Hirman diluar kawalan dirinya. Nur yang hanya memerhatikan gelagat melucukan Hirman dari tadi hanya mampu mengukir senyuman yang menyerlahkan keayuannya. Kemanisan senyuman Nur itu bagaikan bebunga fuyuzakura (winter sakura) yang kembang mekar tatkala musim salji melanda. Dan itulah yang melanda Hirman. Hatinya kumbangnya telah diragut oleh sekuntum bunga sakura yang menjelma baru sesaat namun mampu mencuri hati si kumbang yang sebelum ini ego terhadap wanita. Ucapan Hirman sebentar tadi tidak dibalas dengan hanya senyuman tetapi juga dibalas dengan ucapan ‘Assalamualaikum’. Hirman yang menyedari kesilapannya dalam memulakan bicara tertunduk malu. Gelagatnya itu diperhatikan emaknya yang sudah sekian lama tidak melihat Hirman segirang itu. “Waalaikumussalam”, Hirman menjawab. “Maafkan saya tapi saya masih tak dapat nak ingat awak siapa”, ucap Hirman sejujurnya. Sebelum sempat Nur menjawab, Mak Erma terlebih dahulu mencelah. “Ish kamu ni Man, Nur tu kan anak Ustaz Amirul, imam kampung kita ni. Dia selalu datang tolong emak bila kamu tiada”, Mak Erma mencelah. Hirman hanya menggangguk walaupun sebenarnya dia masih tidak mengenali wanita ayu itu. Nur yang kelihatan agak gugup dan segan dengan gelagat Hirman yang sejak dari tadi menatap dirinya meminta izin daripada Mak Erma untuk pulang. “ Jalan baik-baik ya. Jangan lupa sampaikan salam mak cik pada ibu bapa kamu”, ucap Mak Erma.

 Tatkala Nur sudah mengorakkan langkah untuk pulang, kelihatan Hirman masih lagi dalam dunia khayalannya sendiri. Dia sebenarnya sedang membayangkan dirinya berada dalam sebuah majlis yang mendebarkan di mana ketika itu dia sedang berhadapan dengan seorang kadi. Debaran dan degupan jantungnya yang semakin pantas berdegup ditemani titisan air peluh yang sedikit membasahi baju melayu lengkap yang dipakainya menghiasi suasana itu. Dan ketika itulah Hirman berkata, “aku terima nikah Nur Hidayah Bt Amirul dengan mas kahwin sebanyak RM131 tunai”. Tanpa disangka, kata-kata itu jugalah yang terpacul keluar daripada mulutnya di alam realiti ini. Ucapan tersebut memeranjatkan Mak Erma dan Pak Ramlan yang kebetulan baru pulang dari kebunnya. “Amboi, lancarnya kamu cakap. Macam dah sedia nak kahwin ja”, Pak Ramlan menyindir Hirman. Hirman yang sudah terjaga daripada lamunan khayalan indahnya hanya  terdiam dan terus berjalan menuju ke ruang tamu. Dirasakan dirinya sudah tidak mampu untuk membendung hati nuraninya itu.Bagi menghilangkan tekanan yang dihadapinya, dia terus bergegas ke biliknya dan menghidupkan komputer riba baru  jenama Acer yang dibelinya  beberapa bulan lepas. Dia terus membuka ‘Microsoft Word’ dan memulakan penulisannya dengan tajuk  yang baru, ‘Adakah Dirinya Untukku?’. Hampir sejam mencurahkan perasaannya melalui penulisan, Hirman mengakhiri penulisannya itu dengan seungkap sajak :

Jika diriku sang pelangi,
Engkau lah si warna-warni,
Menimbulkan rasa sayang di hati,
Membibitkan rasa cinta tanpa disedari...
Jika diriku sang putera yang mencari,
Engkau lah puteri yang ku nanti-nanti,
Sehidup semati ku berjanji,
Akan bersamamu merealisasikan mimpi....

Sebelum menutup komputernya, dia menggerakkan tetikus komputernya untuk memainkan sebuah lagu yang mungkin sesuai dengan keadaan dirinya ketika ini yang sudah mabuk cinta. Lagu ‘inilah cinta’ dendangan Akim, iaitu peserta Akademi Fantasia 7 dihayatinya kerana dia yakin setiap lagu yang dicipta mengandungi mesej-mesej yang abstrak. Dan mungkin mesej yang disampaikan menerusi lirik lagu tersebut mampu mengubah dirinya supaya tidak lagi fobia akan cinta.

Hari-hari yang mendatang dilalui Hirman dengan senyuman manis terukir di bibir. Bukan kerana gembira akan melanjutkan pelajaran ke Russia, tetapi lebih kepada kehadiran insan bergelar Nur yang telah memberi sinar baru dalam hidupnya. Hari demi hari, setiap jam yang berlalu, setiap minit yang berdetik, wajah ayu Nur berlegar-berlegar di ruang mindanya. Bagaikan pungguk rindukan bulan, bagai siang menantinya malam, bagaikan bulan menantinya bintang, hidup Hirman bagaikan dedaun kering yang luruh dan dipukul angin ke sana sini. Dia sudah hilang arah dalam pelukan cinta Nur. Baginya, mungkin Nur lah insan yang telah diciptakan Yang Maha Kuasa untuknya. Mungkin Nur jugalah tulang rusuk kanan yang akan melengkapkan anggotanya. Namun, hatinya takut untuk menyatakan cinta. Takut akan dikecewakan lagi. Takut juga andai cinta Nur sudah dimiliki insan lain. Ingin bertanya kepada Nur, dia takut disalah anggap. Ingin bertanya kepada emaknya, dia takut mendapat jawapan yang tidak tepat. Walau bagaimanapun, dia bertekad untuk mendapatkan kepastian. Tapi bagaimana?

1 comments:

SuHaiLy azMi said...

hahahahaha...
part angkat nikah tu lawak..

Post a Comment